Una dintre caracteristicile distinctive ale îmbătrânirii populaţiei este pierderea de masa si forta musculara. Mare parte din această pierdere poate fi explicată prin modificările aduse sistemului neuromuscular, cum ar fi scăderea numărului de neuroni motori, scaderea numărului de fibre musculare, precum şi scăderea dimensiunii fibrelor musculare. Este foarte important să ne întrebăm dacă aceste modificări sunt o consecinţă a procesului de imbatranire sau pur şi simplu un rezultat al unui stil de viaţă inactiv.

Modificări musculare legate de varsta

Declinul masei musculare legat de varsta pare să apară în 2 faze. Prima etapă de pierdere a masei musculare, în care se pierde 10% din masa musculara, apare la varste cuprinse intre 25 şi 50. Majoritatea pierderii de masa musculara se produce ulterior, cu o perdere de 40% intre varstele 50 – 85 de ani. În general, corpul uman pierde 50% din masa musculară pana la vârsta de 80 de ani. Aceasta atrofie musculara poate fi explicata de scăderi semnificative, atât în ​​numărul total de fibre musculare, precum si in masa musculara a fibrelor.

S-a demonstrat că imbatranirea duce la o pierdere de putere si grabeste producerea de contractie. Acest lucru pare să aiba sens, deoarece mişcările care necesită o viteza mare de contractie (cum ar fi săriturile şi sprinturile), tind să fie mai puţine în vastele mai inaintate.

Mecanisme de pierdere a fortei musculare

Problemele cu privire la scăderea fortei musculare pot fi văzute odata cu declinul osteoporotic în densitate osoasa, dureri artritice în articulatii, şi o capacitate totală redusă de funcţionale.

Odata cu pierderea de masa musculara apare, evident, si o scadere in forta musculara. Cu toate acestea, ca şi pierderea de masa musculara, cele mai multe pierderi de rezistenţă nu sunt semnificative până in deceniul al saselea. După cum s-a menţionat pe scurt, această pierdere în puterea poate fi atribuită unei scăderi a numărului de fibre musculare şi reducerea dimensiunii fibrelor musculare. Este, de asemenea, cunoscut faptul ca un declin în puterea piciorului precede pierderea de putere în extremitatea superioara la vârstnici. Acest lucru este important din cauza faptului că puterea, mai degrabă decât funcţia cardiovasculara, este considerata a fi cel mai limitator factor fizic la vârstnici. Acest lucru este evident in activităţile cu care se confruntă mulţi seniori, cum ar fi ridicarea în picioare din poziţia aşezat sau mersul pe jos pe scari.

Importanta unei vieti active

Exercitiile fizice regulate sunt cel mai eficient mod de a încetini şi de a contracara efectele de pierdere de masa si de putere musculara, legate de varsta. Comparaţiile între adulţii activi şi cei sedentari sugerează că o mare parte din pierderea puterii cu factori de îmbătrânire este din cauza stilului de viata. De exemplu, persoanele care continuă să folosească anumiţi muşchi, în mod regulat, nu prezintă aceleaşi scaderi musculare legate de varsta. În general, pierderea fortei musculare, şi, prin urmare, atrofia musculară, vor avea loc în orice moment in care muschii nu sunt solicitati să lucreze. Rezultatul va fi o scădere în sinteza proteinelor însoţită de o creştere a defalcarii de proteine. În general, atrofiamusculara şi pierderea fprtei musculare, sunt caracteristicile observate frecvent la astronauţi în timpul zborului. Încorporarea unui program de formare a rezistenţei in mod regulat, este cel mai eficient mijloc de a atenua acest efect.

Studiile au aratat ca exercitiile fizice regulate pot imbunatati rezistenta musculara si forta la persoanele in vârstă într-o manieră similară cu cea observată în rândul tinerilor. Unul dintre cele mai mari studii în acest domeniu a fost realizat la Universitatea McMaster in urmă cu câţiva ani. Cercetatorii au analizat efectele produse in 2 ani de antrenament cu un program de două ori pe săptămână, la peste 114 de subiecţi cu vârste cuprinse între 60-80 de ani. Rezultatele au indicat creşteri constante în putere, la fiecare dintre grupele musculare testate. Au fost observaste, de asemenea, creşteri semnificative ale masei musculare care însoţesc câştiguri în forţă musculara.

Deşi există anumite modificări inevitabile care apar cu inaintarea in varsta, este posibil ca pierderile de masa si forta musculara, care insotesc aceste modificari, să se întârzie sau să se atenueze. Cu cat sunt cuprinse mai multe activităţi in vita de zi cu zi, cum ar fi mersul pe jos sau urcatul scărilor, cu atat organismul isi pastreaza putrerea si sanatatea timp mai indelungat.. Muschii la adultii in varsta isi menţin capacitatea de a se adapta, prin urmare, un program de rezistenţă regulat (2-3ori/week) ar trebui să fie pus în aplicare în stilul de viaţă al unor astfel de persoane. Mai mult decât atât, intr-un protocol similar cu puterea de formare trebuie să fie angajaţi si adultii mai tineri, ca mijloc de prevenire şi mentinere a sănătatii.

 

Tratament naturist atrofie musculara

Despre imbatranire