Mulţi experţi de sanatate recomanda un supliment zilnic de ulei de peşte cu acizi grasi omega 3. Dintre cele mai cunoscute exemple de surse de acizi grasi Omega 3, pestele inclus in dieta şi uleiul de peşte sub forma de supliment alimentar au cele mai înalte niveluri de acest acid gras esential.

Acizii grasi esentiali sunt cei care nu pot fi creati în corpul uman şi astfel trebuie să fie o parte din dieta. Acizii grasi Omega 3 si 6, împreună cu acidul alfa-linolenic (AAL) şi acidul linoleic sunt considerate esenţiale. O cantitate mică de omega 3 poate fi derivata din AAL, dar procesul este foarte ineficient şi, în scopul de a ajunge la cerinţele minime de zi cu zi, ar trebui să fie consumate cantităţi mari de ALA.

Acizii grasi Omega 3 includ acidul eicospentaenoic sau AEP si acidul docosahexaenoic sau ADH. Acizii grasi Omega 6 includ acidul gama-linolenic (AGL) şi acidul arahidonic (AA). Toti acesti acizi grasi servesc funcţii importante în corpul uman, insa, trebuie sa fie mentinut un echilibru optim intre acesti nutrienti.

La un moment dat, s-a crezut că grasimile omega 6 au fost de cea mai mare importanţă în dietă, deoarece acestea sprijină o piele normala, rinichii şi funcţiile de reproducere, dar în ultimii 30 de ani, oamenii de stiinta au aflat ca grasimile omega 3 sunt la fel de importante. De fapt, în cazul în care raportul dintre Omega 3 si Omega 6 este dereglat, pot aparea diferite boli inflamatorii.

Oamenii de stiinta nu au decis exact care ar putea fi raportul ideal, insa o dieta tipic moderna conţine între 10 şi 20 de ori mai multe grasimi omega 6 decat omega 3. Se crede că raportul ar trebui să fie în jurul valorii de 1:1 -4:1. Cu alte cuvinte, un sfert din aportul zilnic de grăsimi trebuie să fie de omega 3. Deoarece sursele comune de grasimi din dieta moderna contin cantitati foarte mici de omega 3 , suplimentarea cu ulei de peste cu acizi grasi omega 3 poate îmbunătăţi echilibrul.

Ulei de peşte cod, cu acizi grasi omega 3, a fost găsit în multe case cu mult înainte ca chimistii sa-i numeasca acizi grasi esentiali. A fost consumat ca un ajutor digestiv, pentru a calma constipaţia, ca un “tonic” şi pentru a calma durerea si inflamatia artritei.

Uleiurile de peşte de azi sunt mult îmbunătăţite cu surse de acizi grasi omega-3. Uleiul de ficat de cod contine prea multa cantiate de vitamine A si D (care pot  fi toxice in cantitati mari). In plus, ecologistii sunt preocupati de faptul că populaţiile de peşti cod sunt în scădere din cauza supra utilizarii acestora.

Cea mai buna alegere pentru uleiul de peşte, cu acizi grasi omega 3, este unul derivat din peştele Hoki din Noua Zeelandă. Hoki este extrem de bogat în grăsimi omega-3 si este unul dintre puţini peşti care provine din apele curate, neindutrializate. Practicile de pescuit în Noua Zeelandă sunt ecologice şi Hoki este reglementat de către Guvern ca o resursă durabilă.

Când vine vorba de alimente, altele decât peştele, nu sunt foarte bune exemple de acizi grasi omega 3, cu excepţia ouălelor ecologice, precum şi carnii  « grassfed », care nu se gaseste în marea majoritate a magazinelor alimentare. Este posibil sa se obţina cu uşurinţă AAL din alimente, cum ar fi Chia, in, kiwi si fructe lingon, dar organismul o poate converti un procent de doar aproximativ 1 -2% din AAL in AEP sau ADH. Pentru vegetarienii stricti, majoritatea expertilor recomanda uleiul de alge pentru a furniza cantitati adecvate de ADH.

Beneficiile pentru sănătate ale uleiului de peşte, cu acizi grasi omega 3, sunt numeroase. Cercetarile au demonstrat beneficii pentru inima si sistemul cardiovascular, pentru creier si a sistemul nervos central, sistemul digestiv şi osos, articulatii si cartilaje. Cele două exemple de acizi grasi omega 3, AEP şi ADH, susţin funcţia multor sisteme ale organismului uman şi sunt anti-inflamatoare naturale, în timp ce Omega 6 pot declanşa inflamaţia, nu numai în articulaţii, dar si în altă parte a corpului. Cancerul, bolile de inima si chiar obezitatea sunt acum considerate a fi legate de inflamatia cronica.

În plus, o cercetare din Anglia a arătat că uleiul de peşte cu acizi grasi omega 3 administrat copiilor da un scor mai mare la testari iar copiii cu tulburari de deficit de atentie  pot mai uşor să se mentina în activitate. ADH se gaseste in cantitati mari in creier. Fără un aport adecvat, celulele creierului nu se pot dezvolta şi regenera. Poate aduce, de asemenea, beneficii si pentru copiii cu autism si adultii cu Alzheimer.